برونداد کیفی اسناد و برنامه‌های المصطفی(ص) ارزیابی شود

به گزارش وب سایت لبخند خدا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور که در ساختمان ستادی المصطفی(ص) برگزار شد، به انباشت تجربه و دانش فنی در جامعةالمصطفی(ص) اشاره کرد و افزود: باید بر قدردانی از آن، حفظ، حراست، تکامل و جهت‌دهی درست به آن اهتمام داشت.

وی المصطفی(ص) را نخل برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی نامید و اظهار کرد: جامعةالمصطفی(ص) واجد این اندوخته و تجربه کم‌نظیر است که باید آن را شناخت و مدون ساخت و پیوسته تعالی بخشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر بهبود روزافزون تعامل نهاد‌های حوزه با یکدیگر، از ظرفیت عظیم جامعةالمصطفی(ص) و نیاز متقابل حوزه علمیه و المصطفی(ص) به بهره‌مندی از ظرفیت‌ها سخن گفت و ادامه داد: جامعة‌المصطفی(ص) می‌تواند ظرفیت حوزه علمیه را در خارج کشور منعکس کند. امروز جامعه المصطفی(ص) به بلوغ در بومی‌سازی دانش‌های اسلامی رسیده است و می‌بایست با برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از این ذخایر علمی اقدام کرد. تولید علوم اسلامی به زبان‌های دیگر یا ترجمه و اقتباس، نیازمند کوشش بسیار است.

آمادگی متقابل حوزه علمیه و جامعةالمصطفی(ص)

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) در ادامه از آمادگی متقابل حوزه علمیه و جامعةالمصطفی(ص) برای تعریف پروژه‌هایی در این زمینه سخن گفت و افزود: برخی از اقداماتی که در دوره پساکرونا بیشتر باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از: بومی‌گرایی، توجه به ظرایف مناطق، مجازی‌سازی فعالیت‌ها که می‌بایست نسبت به آن اهتمام جدی تری داشت.

آیت‌الله اعرفای با اشاره به تغییرات جدی در آینده فکری، معیشت و اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا، گفت: ضرورت دارد در حوزه معرفت، سیاست و کارکرد‌های اصلی نظام دینی و حوزوی، طرح‌های جامعی تدوین کنیم و جامعةالمصطفی(ص) به طور ویژه در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر ارتقای رویکرد اجتماعی و حضور در کنار مردم، افزود: در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا، نزدیک به ده‌هزار طلبه در صحنه‌های مختلف حضور یافتند که سرمایه اجتماعی برای روحانیت به شمار می‌رود و بسیار ارزشمند است.

کارویژه‌های روحانیت را محدود نبینیم

وی با بیان اینکه این تجربه‌ها باید در کشور‌های دیگر شکل بگیرد، بیان کرد: بدین ترتیب نباید کارویژه‌های روحانیت را محدود ببینیم و آنان را منحصر در زمینه‌های علمی، پاسخ به شبهات دینی و مواردی از این دست قلمداد کنیم.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه لازم است کار اجتماعی، امدادی و خدماتی، با رعایت شئون خاص، به اصل پایداری تبدیل شود، گفت: چنین تحولاتی، بن‌مایه معرفت الهی و معنوی به شمار می‌رود و به تئوری و عرضه درست نیاز دارد. تولید گفتمان مناسب در دوران پساکرونا، ضرورتی است که بخش علمی نهاد‌های حوزوی باید به آن اهتمام داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنانش، برخورداری از عقل راهبردی را نکته مهمی در حرکت عظیم جامعةالمصطفی(ص) دانست که لازم است مدیران در تقویت آن بسیار بکوشند و اظهار کرد: برخورداری از عقل راهبردی و قدرت تحلیل و اتخاذ تصمیم‌های درست برای کارگزاران جامعةالمصطفی(ص) و به ویژه مدیران المصطفی(ص) در نمایندگی‌های خارج کشور بسیار مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور برخورداری از همت بلند را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با همت بلند می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد. میزان همت، دنیا را تغییر می‌دهد؛ همت بلند امام(ره) در دوران حاکمیت پهلوی و اهتمام ایشان به پیروزی انقلاب اسلامی، سبب به ثمر رسیدن این انقلاب شد. امتیاز مهم امام(ره) این بود که همتشان را به آن هدف بلند معطوف کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه همت بلند، انسان را از گردنه‌های سخت عبور می‌دهد، تصریح کرد: افراد دیگر با دیدن همت بلند، مجذوب می‌شوند و با صاحبان همت بلند همراهی می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی حکمت، بصیرت، تلاش و سعی مستمر را ضرورت‌های دیگر برای المصطفائیان برشمرد و بر اتخاذ تدابیری به منظور ایجاد و تقویت این ظرفیت‌ها تأکید کرد. وی بیان کرد: همچنین نظم‌بخشی و انتظام امور از ضرورت‌های یک سازمان است، ولی آسیب‌های جانبی دارد. در این زمینه لازم است خود را از روزمرگی و التزام‌های شکلی رها سازیم. لازمه هر سازمان پویاست که پیوسته آسیب‌های انتظام را رصد و معالجه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد حس آزادی در طلبه و استاد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: حس آزادی و مشارکت را باید در طلاب ایجاد و تقویت کرد و پاس داشت. از امتیازات جامعةالمصطفی(ص) این است که راه‌های گوناگونی پیش پای طلاب می‌گذارد و به آنان حق انتخاب می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طبق سنت دیرینه حوزه، طلبه در انتخاب استاد، رشته، درس آزاد است، بیان کرد: القای چنین احساسی موجب عزت افراد و رشد آنان می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code