تبعیض حقوق زن و مرد خلاف کرامت انسانی است/ مبنای الهی حقوق بشر

حجت‌الاسلام رهامی در گفت‌وگو با وب سایت لبخند خدا مطرح کرد:

حجت‌الاسلام محسن رهامی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، نائب دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با وب سایت لبخند خدا؛ به واکاوی ابعاد مسئله «حقوق بشر اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: حقوق بشر یک عقبه‌ای دارد و آن اینکه جوامع به مرور زمان از حالت تکلیف‌محور به سمت حق‌محوری حرکت کرده‌اند. اگر شما به کتب فقهی مراجعه کنید، در ابتدا وقتی می‌خواهند علم فقه را تعریف کنند می‌گویند فقه عبارت است از علم به تکالیف شرعی. تصور فقها و بزرگان دینی در عالم اسلام، مسیحیت و یهودیت این است که انسان موجودی مکلف است که باید در این دنیا به تکالیف خود عمل کند. به تدریج این نظریه با نظریه دیگر مقابله پیدا کرد که می‌گفت انسان بماهو انسان دارای حقوقی است؛ چه این حقوق از ناحیه خداوند به او اعطا شده باشد و چه این حقوق فطری باشد.

وی افزود: امروز پذیرفته شده است که انسان موجودی حق‌محور است. وقتی گروهی از انسان‌ها در یک جامعه گرد هم می‌آیند، بخشی از حقوق خودشان را برای اداره جامعه به شخص حاکم واگذار می‌کنند. با این وجود اصل حق برای خود آحاد جامعه است. اصل 56 قانون اساسی تاحدی بر این مطلب صحه گذاشته است. این اصل از اصول مترقی و پیشرفته قانون اساسی به شمار می‌آید. در این اصل گفته شده است مردم حق تعیین سرنوشت خویش را به رهبر و رئیس جمهور و … واگذار می‌کنند.

رهامی در ادامه تصریح کرد: به نظر من اضافه کردن پسوند «اسلامی» به «حقوق بشر» کمک شایانی به ما نمی‌کند. آقایان می‌خواهند با این قید یک حق تحفظی برای خود ایجاد کنند. این در حالی است که در مسئله حقوق بشر، این تحفظات رنگ می‌بازد. وقتی شما می‌گویید بشر بماهو بشر دارای حق است، در هیچ مسئله‌ای نباید دین و جنسیت و نژاد را دخالت دهید.

مبنای حقوق بشر، الهی است

وی ضمن بیان این نکته که انسان بماهو انسان دارای کرامت است تصریح کرد: به نظر من مبنا و اساس حقوق بشر الهی است. وقتی خداوند انسان‌ها را خلق کرد کرامت‌هایی به آنها اعطا کرد. از آیات قرآن کریم هم می‌توان این معنا را استفاده کرد: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا؛ به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركب‌ها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى آشكار داديم» (سوره اسرا/70). انسان صرف نظر از اینکه مسلمان است یا خیر، صرف نظر اینکه زن یا مرد است یک کرامت‌ها و حقوق ذاتی و فطری دارد. اگر انسان بیاید یک دینی را بپذیرد، به حسب فضائلی که از ناحیه آن کسب می‌کند، می‌تواند یک‌سری حقوق و کرامت‌های بیشتری کسب کند.

رهامی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم و دنیا حرف ما را بفهمد باید به سمتی برویم که حقوق بشر را به رسمیت بشناسیم و تبعیض‌هایی که از نظر اعتقادی نمی‌توانیم از آنها صرف نظر کنیم را به حداقل برسانیم. به عنوان مثال اگر ما به نحو اطلاق برابری زن و مرد را بپذیریم، دیگر تبعیض حقوق زن و مرد را اصل قرار نخواهیم داد. در نتیجه وقتی می‌خواهیم قاضی استخدام کنیم دیگر نمی‌گوییم فقط از میان آقایان قاضی استخدام می‌کنیم. به نظر من وقتی می‌خواهیم قاضی استخدام کنیم باید بگوییم هر انسانی که عالم و فاضل است و این درجات علمی و تقوایی را دارد می‌تواند قاضی بشود. برخی فقها می‌گویند در قضاوت، «رجولیت» شرط شده است. ما جواب می‌دهیم، اگر رجولیت شرط شده،اجتهاد هم شرط شده است. اجتهاد که مهم‌تر از رجولیت است. الآن شما شرط اجتهاد را برداشتید و قضات فعلی قاضی ماذون هستند. چرا ما حاضریم شرط اجتهاد را کنار بگذاریم ولی حاضر نیستیم شرط رجولیت را برداریم.

 

تبعیض حقوق زن و مرد، خلاف عدالت اسلامی است

استاد بازنشسته دانشگاه تهران در ادامه گفت: بر اساس مطالعات مستمری که بنده در حوزه قرآن کریم، فقه شیعه و اهل سنت و آثار اندیشمندان غربی داشتم به نظر من اصل بر تساوی حقوق انسان‌ها است و اگر ضروری وجود ندارد، باید تبعیضاتی که میان حقوق انسان‌ها وجود دارد را برداریم. ما باید اصل را بر این بگذاریم که انسان‌ها به حسب اینکه در کدام زمان و کدام جامعه متولد شده‌اند به ادیان مختلف گرایش پیدا کرده‌اند. بر این اساس نباید پذیرش ادیان مختلف، موجب تبعیض حقوق آنها شود. همچنین در خصوص جنسیت نیز بنده به هیچ وجه قائل به تبعیض حقوق زن و مرد نیستم.

وی با استناد به اینکه تعیین جنسیت در اختیار خود فرد نیست و بر این اساس نباید مبنای تبعیض حقوق باشد، اظهار کرد: من می‌گویم چیزی که در اختیار خود انسان نیست و در اختیار خداوند متعال است، چنانکه آیه شریفه می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ؛ اوست كسى كه شما را آن‌گونه كه مى‏‌خواهد در رحم‌ها صورتگرى مى‌كند» (آل‌عمران/6). وقتی جنسیت تحت اراده خود فرد نیست، چرا ما از ابتدا که دختری به دنیا می‌آید او را از برخی حقوق محروم می‌کنیم. این خلاف کرامت انسان است. در کشور ما وقتی دختری از یک خانواده به دنیا می‌آید، نسبت به پسری که از همان خانواده به دنیا آمده است حقوق کمتری دارد و شناسنامه‌اش یک الحاقیه دارد که می‌گوید او نمی‌تواند قاضی شود، نمی‌تواند رئیس جمهور شود، نمی‌تواند عضور شورای نگهبان شود و … . یعنی از همان اول به صرف تولد از بسیاری حقوق اجتماعی محروم می‌شود؛ در حالی که این تبعیض خلاف عدالت الهی است.

رهامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code