جهاد دانشگاهی؛ کلان‌شرکت دانش‌بنیان / روند حمایت از صنایع فرهنگی و قرآنی شتاب گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‎مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با وب سایت لبخند خدا، ضمن تبریک 16 مرداد؛ سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد انقلابی، مفهومی ترکیبی متشکل از جهاد و دانشگاه به عنوان محلی برای  علم‌آموزی است.

وی با بیان اینکه این دو مفهوم در منظومه آموزه‌ها و معارف دینی و قرآنی جایگاه والایی دارند، تصریح کرد: جهاد از جمله واژگانی است که این کلمه و مشتقات آن به دفعات متعدد در قرآن کریم آمده و واژه‌ای مقدس محسوب می‎شود.

یوسفی مقدم اضافه کرد: دانشگاه گرچه پدیده ای مدرن است، ولی از آن جهت که جای علم‌آموزی است اگر این علم در راستای اهداف دینی باشد مکان مقدسی خواهد بود لذا ترکیب جهاددانشگاهی هم ترکیبی والا و پرمغز است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی برآمده از انقلاب و جزء رویش‌های آن محسوب می‌شود، تصریح کرد: این نهاد با ایجاد حرکت‌های علمی جدید مانند تولید سلول‌های بنیادی، ساخت دکل‌های حفاری، تولید فرکانس‌های رادیویی، درمان ناباروری  توانسته واسطه میان علم و صنعت و دانشگاه و محیط کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کلان‌شرکت دانش‌بنیان است، افزود: متکی نبودن به بودجه دولتی و تأمین عمده بودجه خود از طریق تولید فناوری و بر عهده گرفتن کارهای کلان کشور از جمله مزایای این نهاد و قابل الگو برای دیگر نهادهای کشور است.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: تأسیس خبرگزاری وب سایت لبخند خدا به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان، خبرگزاری دانشجویان ایران و ترویج اخبار علمی و دانشگاهی از جمله ابتکارات این نهاد در سال‌هایی بود که ایجاد چنین فضای رسانه‌ای، کاری بدیع و نو بود.

یوسفی مقدم بیان کرد: تولید سلول‌های بنیادی و فناوری نانو از دیگر اموری است که توانست رتبه علمی کشور را به رشد قابل ملاحظه در دهه‌های اخیر برساند و نقش جهاددانشگاهی در این بین غیرقابل تردید است.

وی با اشاره به ورود جهاددانشگاهی به بحث علوم انسانی، بیان کرد: نهادهای متعددی در حوزه و دانشگاه در این زمینه فعالیت دارند و جهاددانشگاهی می‌تواند نقش واسطه‌ای خود را در تبدیل دانش‌های انسانی، هنری و فرهنگی به صنایع مرتبط با این دانش ها ایفا کند.

وی افزود: البته گام‌هایی از سوی این نهاد در تولید صنایع فرهنگی و قرآنی آغاز شده، ولی این روند باید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

یوسفی مقدم، رونق بخشیدن به میزگردها، کرسی‌های آزاداندیشی و مباحث علمی کاربردی را از دیگر وظایف جهاددانشگاهی برشمرد و افزود: این نهاد به واسطه اینکه بدنه‌ای جوان و کمتر اسیر بروکراسی اداری و موانعی از این دست دارد، می‌تواند نقش موثرتری نسبت به نهادهای دیگر در این زمینه داشته باشد و از این نهاد که نام آن مزین به دو واژه جهاد و دانشگاه است جز این هم انتظاری نیست.

وی افزود: یکی از مسائل جدی مورد نیاز امروز تبیین دستاوردهای انقلاب به صورت منصفانه برای قشر دانشجوست. متاسفانه فاصله بین نسلی سبب شده تا درک کمتری از سوی نسل جوان نسبت به گذشته انقلاب وجود داشته باشد؛ نسل گذشته از همه هستی خود، از فرزندان و خانه‌های خود در زیر بمباران دشمن گذاشتند تا انقلاب را حفظ کنند و نسل جوان هم باید بدانند برای تأمین آینده بهتر به تلاش جدی علمی، فناورانه و کارآفرینانه آنان نیاز است.

وی تأکید کرد: تبیین درست دستاوردهای 40 ساله اول انقلاب در گام دوم یکی از مأموریت‌های مهم بر دوش بخش‌های دانشگاهی به ویژه جهاد دانشگاهی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code