وظیفه گروه‌‏های نظامی در دعای امام زمان(عج)

خداوند متعال رزمندگان اسلام را اینگونه توصیف می‌کند: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ، خدا کسانى را دوست مى‏دارد که در راه او، در یک صف، چنان نبرد مى‏کنند که گویى بنیادى پولادینند.» ۱

طبق آیه ۶۵ از سوره انفال مومنین وظیفه دارند منتظرِ برابرى قوا نباشند: در این آیه و آیه بعد نیز دستورات نظامى و احکام جهاد اسلامى تعقیب می‌‏شود. نخست به رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله دستور م ‏دهد که «اى پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشویق کن»! (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتالِ).

آیه فوق اهمیت تبلیغ و تقویت هر چه بیشتر روحیه سربازان را به عنوان یک دستور اسلامى روشن مى‏سازد و به دنبال آن دستور دومى مى‏دهد و مى‏گوید: «اگر از شما بیست نفر سرباز با استقامت باشند بر دویست نفر غلبه خواهند کرد و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران غلبه مى‏کنند» «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا»؛ و به این ترتیب مسلمانان نباید منتظر این باشند که از نظر نفرات جنگى با دشمن در یک سطح مساوى قرار گیرند بلکه حتى اگر عدد آن‌ها یک دهم نفرات دشمن باشد باز وظیفه جهاد بر آن‌ها فرض است. سپس اشاره به علت این حکم کرده، مى‏گوید: «این به خاطر آن است که دشمنان بى‏ایمان شما جمعیتى هستند که نمى‏فهمند» «بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ» ۲

در کلام امیرالمومنین لشکریان الهی اینگونه توصیف شده اند: «فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اللَّهِ حُصُونُ‏ الرَّعِیَّةِ وَ زَیْنُ الْوُلَاةِ وَ عِزُّ الدِّینِ وَ سُبُلُ‏ الْأَمْنِ وَ لَیْسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ إِلَّا بِهِم» ۳ همچنین امام زین العابدین (ع) در حق آن‌ها اینچنین دعا می‌فرمایند: «وَ أَیِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِک‏… وَ کَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُم‏… وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِی الْمَکْر… وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِی الْمَکْر» ۴

وظایف غزاة که از آن‌ها تعبیر به نیرو‌های نظامی شده است در کلام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اینگونه است: «نیرو‌های نظامی، حافظان حدود و ثغور ملت اسلام و مدافعان کیان نظام اسلامی‏‌اند که وظیفه آنان در عصر انتظار فَرَج چنین بازگو گردیده است:

أ. نصر: بر اساس اندیشه توحیدی، هر فتح و نَصری از خدا و به اذن اوست: «ومَا النَّصرُ اِلاّمِن عِندِ اللهِ العَزیزِ الحَکیم» ۵ و نیز یاری الهی همواره با کسانی است که دین الهی را کمک داده و در حراست و ترویج آن می‏کوشند: (اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم).۶ بر این پایه، اولین وظیفه نیرو‌های نظامی تلاش در جهت تقویت و دفاع از کیان دین است تا از این راه از نصرت خدای سبحان برخوردار گردند: و علی الغزاة بالنصر.

ب. غلبه: برتری قدرتمندانه بر آنان که در برابر اندیشه توحیدی به معارضه برمی‏ خیزند، خواسته حضرت بقیةالله (عج) است. بر اساس این فقره از دعا از سویی، تلاش در جهت دستیابی به توانایی‏‌های تکنیکی و تاکتیکی و آخرین دستاورد‌های دفاعی و از طرفی کوشش در جهت تقویت ایمان و صبر و استقامت، وظیفه گروه ‏های نظامی در عصر غیبت است، همان‏گونه که آیاتی از قرآن کریم نیز بر این آموزه دلالت دارد: «واَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ ومِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وعَدُوَّکُم») ۷ و ۸

پی نوشت ها:

۱-سوره صف علیه السلام ۶۱) / آیه ۴،

۲-برگزیده تفسیر نمونه، ج‏۲، ص: ۱۶۸،

۳-نهج البلاغة علیه السلام للصبحی صالح)، ص: ۴۳۲،

۴- الصحیفة السجادیة-دعای ۲۷،

۵- سوره آل عمران، آیه ۱۲۶.

۶- سوره محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، آیه ۷.

۷- سوره انفال، آیه ۶۰.

۸-امام مهدی علیه السلام، موجود موعود ص ۲۱۴-۲۱۵.

*به همت گروه ادعیه و زیارات مرکز تخصصی مهدویت و به نقل از پایگاه آینده روشن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code